Nyheter

2017-05-03

Städdagar våren 2017:
- 13 maj start kl. 09.00
- 20 maj start kl. 09.00

2017-03-29

Är det någon som är sugen på att sitta i styrelsen som ordförande?
Då kan ni höra av er till valberedningen, Martin Ekström på tel 0701-70 66 05 eller mail ekamartin@hotmail.com
Nuvarande ordförande avgår vid årsmötet.
Mvh,
/Mathias

2016-04-06

Är det någon som är sugen på att sitta i styrelsen?
Då kan ni höra av er till valberedningen, Martin Ekström på tel 0701-70 66 05 eller mail ekamartin@hotmail.com
I första hand behöver vi en kassör, nuvarande kassör har suttit i två år nu och avgår vid årsmötet.
Mvh,
/Mathias

2015-12-05

Hej på er,

vi ställer in arbetsdagen i morgon, sön 6 dec. Det skall blåsa rejält och regna,
så det är ingen idé att försöka ta sig ut på bryggorna i morgon.

Vet inte om alla har sett det, men bryggan (som vi lagade förra söndagen) har gått av på i alla fall två ställen. Så när det lugnat sig med vädret så får vi se vad vi kan göra åt det.

Vi kallar på ny arbetsdag längre fram.

Mvh,
/Mathias

2015-11-20

Hej på er i Ingareds båtförening,

hösten är här och snart kommer vintern.
Det har blivit dags att se till att bryggorna, båthuset och bastun är redo för vintern.
Samt att det är fint nere runt båtarna.

Vi kör två arbetsdagar för arbetena.

Dag 1, sön 29 nov kl 10 - 12

Dag 2, sön 6 dec kl 10 - 12

Det som behöver göras är att se till att bubblet med slang fungerar (för att hålla isfritt), installera våran strömbildare (för att hålla isfritt), göra fint runt båtarna och båthuset. På bastun behöver vi se över förtöjningarna. Vi skulle behöva få dit ett hörnjärn för att fästa kedjorna i.

Kolla gärna på hemsidan och Facebook för information inför arbetsdagarna.

Välkomna,
/Mathias och styrelsen

2015-04-28

Hej alla medlemmar i Båtföreningen.

Nu har vi bestämt vårens städdagar som även blir arbetsdagar för att arbeta med bryggan och bastuflotten.
Söndag 17 maj kl 10-14 samt
Söndag 24 maj kl 10-14.

Stranden skall städas samt göras snyggt bland de upplagda båtarna och runt båthuset. Skräpet på ängen skall tas bort.
Det viktigaste är dock att laga bryggan där infästningen till gångjärnen sitter, samt att laga upp bastuflotten samt dess spång. Kedjorna för brygginfästningen behöver också justeras.
Välkomna önskar styrelsen.

2014-10-09

Hej på er,

Lördagen 25 okt och lör 8 nov är det städdag i Ingareds båtförening.
Vi börjar kl 09:30 och håller på till ca 13 då vi grillar korv om
vädret tillåter.
Det som behöver göras är att slå av gräs och sly runt
båtuppläggningsplatserna. Städa på stranden och lite allmänt runt
båthuset och bryggan. Det ligger lite skräp i en hög som vi skulle
behöva åka på tippen med.
Sen är det bra om vi ser över bryggorna inför vintern så att de håller ihop.

Kom ihåg att ni måste komma vid minst ett av tillfällena!
Om ni inte kan vara med på något av tillfällena så hör av er till mig
så fixar vi nån lämplig uppgift vid annat tillfälle.

Ta med krattor, spadar, skottkärra, röjsåg, och vad ni finner lämpligt.

Välkomna,
/Mathias

2014-05-23

FISKETÄVLING 29 MAJ
Samling vid båtbryggan 8:45.
Tävling mellan 9-13
Junior(tom 16 år): 50 kr
Senior: 100kr

/Välkomna

2014-05-16

Hej på er, nu på söndag, 18 maj, är det vårens andra städdag i Ingareds båtförening. Vi börjar kl 09:30 och håller på till ca 12:30 då vi grillar korv om vädret tillåter. Det finns en del kvar att göra. Kom ihåg att ni måste komma vid minst ett av tillfällena! Välkomna, /Mathias

2014-05-08

Hej på er,

nu på söndag är det städdag i Ingareds båtförening.
Vi börjar kl 09:30 och håller på till ca 13 då vi grillar korv om vädret tillåter.
Det finns en del att göra. Tidigare i år hade vi ett styrelsemöte där vi planerade lite för vårens arbeten.

Det absolut viktigaste är att se till att den trasiga bryggsektionen blir hel.
Sen blir det som vanligt att se till att det är snyggt runt båthus och strand.
Det finns en hel del annat som behöver göras, men vi får se hur mkt vi hinner med.

Kom ihåg att ni måste komma vid minst ett av tillfällena!

Välkomna,
/Mathias

2013-10-22

STÄDDAG SÖNDAGEN 27 OKTOBER KL 09:30
då kör vi höstens andra städdag. Vi träffas kl 09:30 och håller på till kl 13. Om vädret tillåter kör vi lite grillkorv vid 12-tiden.
Det som är kvar att göra är att;
*Röja runt Båthuset, och åka på tippen med skräp.
*Slå av gräs och sly runt uppläggningsplatserna.
*Göra några fler uppläggningsplatser med stolpar och reglar mellan bäcken och stigen.

Förra söndagen, den 20:e, hann vi rätta till slangen för bubblor under bryggan, fixa bastuns läckande tak samt kratta stranden. Tack ni som kom, och välkomna alla nu på söndag.
/Mathias

2013-10-22

BÅTAUKTION SÖN 27 OKT KL 13:00

OBS! Kl 13:00 börjar auktionen.

Då håller vi auktion på de gamla båtarna som ligger uppdragna på ängen. Titta gärna på dem i förväg och fundera på om det är något ni är intresserade av.
Medlemmar i föreningen kan betala in till Plusgirot, övriga tar med kontanter!

Välkomna,
Styrelsen.

2013-10-22

BASTU-MEDLEM

Sprid gärna att det går att bli bastumedlem i Ingareds båtförening.

För 600 kr får man basta hur mkt man vill under året, det är bara att logga in på hemsidan och boka. Användarnamn och lösen får man via hemsidan. Man tar med egen ved och plockar undan efter sig i bastun.

OBS, som vanlig medlem har man förstås också tillgång till bastun, det ingår i medlemsskapet. Det är bara att skaffa ett användarnamn via hemsidan. www.batforeningen.se

DESSUTOM, om man blir bastumedlem nu, (eller under resten av 2013) så gäller det ända till sista december 2014. Vi bjuder alltså på resten av 2013.
/Styrelsen

2013-10-02

STÄDDAGAR HÖSTEN 2013
Vi kör höstens två städdagar den 20 och 27 oktober. Vi börjar kl 09:30 och håller på till kl 13. Kom ihåg att ni bör vara med på minst ett av tillfällena.
Ta gärna med krattor, skottkärror, röjsåg mm.
/Mathias

2013-05-20

Nu har vi haft vårens städ- och arbetsdagar. Det var riktigt bra uppslutning och vi har lyckats få till bryggan och även bastun ligger där den skall. Bra jobbat allihop!
På den sista städdagen fick vi även upp de flesta akterstolpar som isen hade dragit upp. Som tur var så var det inte många som hade krökts utan nästan alla går att använda. Vi har även fått hjälp att svetsa ihop några rör så att vi har några rör som är lite längre också. Tack för det.
Stolparna liger vid båthuset och varje medlem får själv se till att ordna med ett akterfäste som fungerar bra och inte skadar bryggan eller andra båtar. Det finns även ett antal bojar där. Inne i båthuset så har vi ett tungt verktyg för att knacka ner stoplarna med, så behöver ni låna det kontakta någon i styrelsen via hemsidan för att låna nyckel.
/Mathias

2013-05-02

Hej på er i båtföreningen.

Nu på söndag, den 5 maj kör vi årets första städdag.

Vi börjar kl 09:30 och håller på till 13 då vi grillar korv om vädret tilllåter.

Det som behöver göras är att röja upp nere runt bryggorna och båthuset efter vintern.
Räta upp och slå på nån regel på spången ut till bryggan.
Justera bryggans kedjor.

Om vi hinner så försöker vi få upp de akterstolpar som gått av eller dragits upp av isen.

Nästa städdag, den 12 maj blir det att fortsätta med stolparna samt titta till bastun och spången ut till den. Bastuansvarig Juha kommer att vara med den 12:e.

Välkomna,
/Mathias

2013-04-24

Vårens 2 städdagar blir sön 5 maj och sön 12 maj. Tänk på att en städavgift om 600 kr utgår om ni inte deltar på något av tällfällena. Det kommer även att bli två städdagar till hösten, men de datumen återkommer vi med.
/Mathias

2013-04-01

Ändrat datum till ÅRSMÖTET!!
Onsdagen 17 april kl 19:00 vid båthuset kör vi årsmötet. På grund av att flera i styrelsen är tvugna att åka bort på jobb det tidigare meddelade datumet så flyttar vi årsmötet en vecka framåt till den 17 april.
Välkomna,
/Mathias

2013-02-08

Hej alla medlemmar.
Nytt år har inträtt och isen ligger fint. I slutet på januari hade vi ett styrelsemöte i föreningen och beslutade att medlemsavgiften för 2013 blir 500kr och skall vara betald den sista februari. Årsmötet kommer att hållas onsdagen den 10 april. Kallelse kommer senare. Om vi av nån anledning för stora kostnader kan vi eventuellt ta nytt beslut om extra inbetalning för 2013 på årsmötet. På årsmötet kommer vi även att besluta vad årsavgiften för 2014 kommer att vara.

För de medlemmar som inte har bra akterstolpar kommer vi att kalla till en arbetsdag då vi använder isen till att stå på för att få i akterstolpar till er. Isborr och stolpar kommer att finnas. Vi har inte hunnit köpa in stolpar än, men vi kallar till detta via hemsidan.
/Mathias

2012-09-14

Glöm inte att anmäla er till städdagen den 6 oktober. Mail till ordförande går bra.

2012-06-24

Hej alla medlemmar.
Här kommer en liten påminnelse om att båtarna som ligger nere vid stranden skall vara sjösatta den 1 juli enligt Alingsås kommuns regler.
De båtar som sedan ligger kvar kommer att flyttas upp till ängen och senare anmälda av föreningen som hittegods.
Så se till att märka upp era båter ordentligt om ni inte har möjlighet att få i dem innan 1 juli.
/Mathias.

2012-06-12

Christian Söderling med plats 42 på utsidan jobbar ofta helger och undrar om det är nån som vill gå ihop nån vardagkväll och hjälpas åt med akterfästena.
Han har mail: soderling@live.se
eller tel: 0703-228472
Dessutom undrar han om det är nån som har plats på insidan av bryggan som kan tänka sig att låna ut sin plats eller byta.
/Mathias

2012-06-06

På lördag 9 juni kl 09:00 kör vi en arbetsdag med de sista båtplatserna som inte fått akterfästena på plats än. Ni som har de platserna på utsidan som ännu inte fått stolparna på plats får se till att komma ner och hjälpa till. Alla på insidan är klara, och de fyra eller fem första platserna på utsidan är också klara. Resten gör vi till helgen. Hinner vi inte på lördag så fortsätter vi på söndag.
Vill ni ha i båten får ni komma och hjälpa till!!!
Ni som har klara akterfästen i form av stolpar kan börja lägga i båtarna nu. Se till att använda ryckdämpar mot bryggan och sätt förtöjningarna på stolparna ganska långt ner för att minska böjkrafterna på stolparna.

/Mathias och styrelsen

2012-06-01

Hej.
I morgon lördag jobbar vi på med akterfästen till våra båtplatser.
Vi kör mellan 09:00 till 12:00.
På söndag kör vi också mellan 09:00 och 12:00.
Själv kan jag inte vara med i helgen, men kommer ner kl 09:00 på lördag för att ge instruktioner till dem som behöver det.

Akterfästena skall placeras på ett bestämt avstånd mellan varandra och ut från bryggan.

Det finns två vadarbyxor som vi användt när vi satt i stolparna. Det funkar riktigt bra faktiskt. Sen har vi lite verktyg som behövs, men det finns nere i båthuset.

Mvh,
/Mathias

2012-05-26

Inget arbete med akterfästen på Mors dag den 27 juni.
Vi ställer in arbetet i morgon, mors dag.

I stället kör vi 2 st 3-timmarspass nästa helg, den 2 och 3 juni. Vi börjar kl 09:00 och håller på till 12:00 både på lördag och söndag.
Vi har nu 5 stolpar kvar att sätta i på insidan, och på utsidan har vi redan förra helgen satt 3 stolpar. Så på utsidan kör vi med stoplar så långt det går och sen tar vi bojar om det blir för djupt för oss.
Så nästa helg kan vi sätta stolpar och flytta bojar med båt samtidigt.
Arbetet med stolparna kan man vara 3 st på samtidigt, mer är onödigt, men det kan vara lite tungt, så det är bra om vi är ett gäng som byts av.

OBS!! Tänk på att vi alla måste hjälpas åt så att vi får i alla akterfästen. Innan vi är klara får ingen lägga i båtarna. Det går även att börja jobba med sina förtöjningar om man vill.

Mathias och styrelsen.

2012-05-24

Hej alla medlemmar.
Till helgen, den 26 och 27 maj kör vi på med arbete nere vid bryggorna.

Det som gäller är att jobba med akterfästena för våra båtplatser. Förra helgen fick vi klart bryggan och började med att knacka ner stolpar som akterfästen. Det gick riktigt bra. Vi började längst in både på insidan och utisdan och gick utåt. På insidan skall vi ha stolpar så långt det går eftersom det är grunt och bojarna då är ivägen.

Ni som har vinkelkap, ta med den eftersom vi kapar upp de krokiga rör vi har och återanvänder dem så långt det går. Juha har tillverkat ett knackverktyg som funkar utmärkt, man slipper dessutom gå på gymmet...

Ta med fika och mycket vatten att dricka, det skall bli riktigt varmt och fint i helgen.

Välkomna
/Mathias

2012-05-03

Hej alla.

Vi jobbade på rätt bra under förra helgen. Alla stolpar är uppe, det kan finnas någon dold kvar. Till det har vi nu på lördag en dykare som kommer.
Vi började även flytta upp båtar från stranden till ängen.

Helgens arbete (5-6 maj):

* Koppla bryggorna.
* Förankra bryggorna och justera in (dykare).
* Fixa bojarna.
* Få bort/samla ihop allt skräp

Detta fixar vi utan större problem,
men det är ju bra om de 8 medlemmar som inte anmält sig till någon arbetsdag än gör det nu, sista chansen. Det går även bra att meddela oss att man inte kan nu, så fixar vi ihop ett tillfälle där vi röjer lite och fixar med båtplatserna eller liknande. Hör bara av er så fixar vi det.

/Styrelsen

2012-04-24

Nu är det snart dags för nästa arbetshelg i båtföreningen. Tiden går snabbt och soliga helger närmar sig. På lördag 28/4 finns två platser kvar och på söndag 29/4 finns 6 platser kvar att anmäla sig till.
Så skynda er att skicka in anmälan till ordförande, annars är det bara den 5 och 6 maj kvar. Då finns det lite fler platser lediga.

För övrigt har arbetet med bryggorna flutit på riktigt bra. Alla bryggsektioner är i princip helt reparerade, med gångjärn emellan. Vi flyttade på plats den stora tyngden som ligger längst ut och som skall hålla hela bryggan. Samt att vi hade en dykare som hjälpte till med att ta upp en del av de krökta stolparna på utsidan bryggan, samt två farliga som låg precis under vattenytan. Så det har gåttt riktigt bra faktiskt. Tack alla ni som var med och jobbade förra helgen.
/Mathias

2012-04-18

Årets första arbetsdag med bryggan närmar sig. Anmäl er till ordförande på mail. Det finns fortfarande 4 platser kvar både på lördag 21:e och söndag 22:e.

2012-04-18

Använd gärna funktionen "Kontakta oss" längst uppe till höger i menyraden när ni vill kontakta någon i styrlesen, t.ex. att anmäla er till arbetsdagarna.

2012-04-11

Hej alla!

Jag hade inte i båten förra året och kommer mest troligt inte lägga i den i år heller.
Jag går faktiskt och funderar på om jag skall vara kvar i föreningen eller ej.
Förra året var jag med på över 20 arbetsdagar och mycket fick försakas här hemma.
Detta samtidigt som hälften av medlemmarna inte kom en enda gång...

Med detta som bakgrund så kommer jag inte ställa upp till omval som ordförande.

Det är dags för nya friska krafter att ta över.


Vill du ha en fin brygga?
Är du mycket ute och åker båt?

Då är det kanske dags att göra en insats för föreningen.
Vill ingen ställa upp så skall vi enligt stadgarna lotta. Dom som redan haft styrelseuppdrag är inte med på lottningen.
Detta är ingen bra lösning...

MVH,
Kristian Östergren,
avgående ordförande

2012-03-29

Hej
Idag så har jag mailat ut kallelse till alla som vi har E-post till. Övriga får den med post på måndag. Återigen: om ni inte mottagit mail, kontakta oss med aktuell mailadress!!

Gå gärna med på vår Facebooksida.

MVH,
Kristian

2012-03-04

Hej
Vi håller på att uppdatera medlemsregistret för att vara säkra på att vår information når ut till alla. Alla vi har mailadress till kommer få ett mail senast imorgon. Ni som inte får mail ber vi att snarast maila ert namn, mobilnummer och telefonnummer till ordforande@batforeningen.se snarast. Ange även om ni läser era mail frekvent eller om vi måste använda SMS för kontakt.

MVH,
Kristian

2011-12-11

Hej
Stormen har farit illa med bryggan. Den 3:e delen utifrån har gått av på mitten och dom 2,5 yttre delarna ligger på sniskan. Vi får dra in dom till stranden när det blir lugnt.
Det ser ut som att dom skall gå att reparera men det får ske till våren.

MVH,
Kristian

2011-11-27

Vi ställer in arbetsdagen i dag pga. dåligt väder.
Nytt datum kommer senare.
MVH. Tomas

2011-11-22

Nu på söndag den 27/11 klockan 10.00 kör vi sista rycket innan vintern.
Sist så kom bara 5st så vi han med hälften av hörnbeslagen.

Ta med skruvdragare (och bits) samt spärrnyckel/fasta nycklar.

Vi skall borra hål och dra genomgående bult.
Det borde inte ta så lång tid om många kommer och har med sig egna verktyg så vi kan jobba på fler ställen samtidigt.

Blir det riktigt skitväder med hård vind ställer får vi skjuta upp. Vi återkommer i så fall.

MVH,
Kristian

2011-10-16

Hej!

Nu på söndag den 23/9 klockan 10.00 är det arbete på båtbryggan.
Då skall vi montera på riktiga hörnbeslag med gångjärnsled som skall hålla ihop bryggorna.

Ta med skruvdragare (och bits) samt spärrnyckel/fasta nycklar.
Även en borrsats om ni har.

Vi skall borra hål och dra genomgående bult.
Även dom gamla förbindningarna skall bort.
Det borde inte ta så lång tid om många kommer och har med sig egna verktyg så vi kan jobba på fler ställen samtidigt.

Blir det riktigt skitväder med hård vind ställer får vi skjuta upp. Jag återkommer i så fall.

MVH,
Kristian

2011-10-10

Hej
Leveransen av bryggjärnen blir försenade en vecka. Sikta in er på arbetsdag helgen 22-23 istället. Jag återkommer med exakt dag och tid.

MVH,
Kristian

2011-09-30

Hej
Nu är nya gångjärn till bryggan beställda. Om leveransen blir som lovat så har vi en arbetsdag på helgen om 2 veckor (15-16/10) för att fixa till allt. Jag återkommer mer exakt så fort jag vet vilken dag dom är färdiga.

MVH,
Kristian

2011-09-16

Hej, Igår så inspekterade vi bryggan. Alla kopplingar mellan dom nya bryggdelarna är loss. Den lösningen vi valt håller inte så vi får införskaffa gångjärn liknande dom vi har på dom gamla bryggorna. Den första bryggdelen vred vi på plats så nu går det att gå ut på bryggan. Positivt är att ingen brygga är skadad och alla låg kvar på sin plats, dvs förankringarna fungerade. Det kommer att bli en arbetsdag inom dom närmsta veckorna för att ta bort dom gamla kopplingarna samt få dit gångjärnen. Jag återkommer så fort jag vet när vi kan ha gångjärnen levererade. MVH, Kristian

2011-09-13

Hej,
Blåsten har gått hårt åt bryggan inatt. Ni som har båt i måste ner och titta till den. Jag är på tjänsteresa till imorgon kväll och kan inte hjälpa till.

MVH,
Kristian

2011-09-08

Hej
I helgen som varit så hade vi en arbetsdag. Ungefär 15st kom och slet en förmiddag. Vi fick iordning på slangen som skall pumpa luft under bryggan för att hålla den isfri. Första flytbryggan närmast land reparerades då den hade lite slagsida. Det röjdes ytterligare runt stranden. Ett stort tack till er alla som kom!!
Nu så blir det ingen mer arbetsdag i år.

Någon gång under hösten så kommer vi att kalla till ett extra medlemsmöte för att ta ställning till Y-bommar eller ej. Anledningen till detta är att vi behöver få in pengar och göra beställning i god tid för att ha dom här till våren. Information om förslagen skall vi skicka ut i samband med kallelsen.
Om det är någon som har åsikter i frågan så maila gärna mig på ordforande@batforeningen.se

MVH,
Kristian

2011-08-25

Kallelse till arbetsdag 4/9 klockan 09:00!!

Hej
Idag hade vi ett styrelsemöte där vi tittade på vad som behöver göras innan vintern:

-Dom linor som tjänstgör som förankringar måste bytas till kätting. Övriga kättingar skall justeras så bryggan ligger lite bättre.

-Slangen som pumpat luft under den gamla bryggan skall gås igenom och ev repareras så att kompressorn vid behov kan gå under vintern.

-Vi behöver dra upp gamla rör och då framförallt på utsidan innan det blir för kallt i vattnet.

Därför kallas alla medlemmar till en arbetsdag på söndag den 4/9 klockan 09:00.
Ta gärna med vadarbyxor, våt/torrdräkt samt badbyxor.

MVH,
Kristian

2011-07-10

Hej
Igår så la vi (12st den här gången) ut dom sista förankringarna och kopplade ihop bryggorna. Vi har fortfarande lite kompletteringar att göra med att byta ut rep mot kätting. Alla platser blev uppmärkta.

Jag vill tacka alla er som trots allt dök upp och jobbade under alla arbetsdagar vi haft. Ni ligger bryggan där och den känns solid och stabil. Nu blir det inga fler arbetsdagar för än efter semestern.

Den nya platsföredelningen kan ni se till höger. Kriterierna är att dom som jobbat mest får på insidan och där har vi fördelat utifrån och in. Vi har 5st platser längst ut på insidan för större båtar. Sedan har vi fyllt på utsidan inifrån och ut och för alla er 19(!!) personer som aldrig varit med och jobbat har vi utgått från ert gamla nummer. Bryggan är numrerad med udda nummer på insidan och jämna på utsidan med början längst in.

Det är varje medlems ansvar att själv ordna med förtöjningar och det omfattar även stolpar och bojar. Föreningen står för material. Ni får använda dom bojar och stolpar som finns till att börja med. Vi har inte så mycket pengar kvar för mer inköp. Ni får försöka ordna till det så gott det går.
Det ligger korta stolpar utanför båthuset.

Det ligger 2 st bojar utanför bryggans ände och dom markerar stora tungar förankringar. Där är det grunt!! Kör inte heller mellan dessa bojar och bryggan för då kan ni köra på kättingen.

Till sist så vill jag berätta att vårt forum blivit "hackat" och inlägg av barnförbjuden karaktär har blivit inlagda.
Vi skall rätta till detta så fort vi kan.

MVH,
Kristian

2011-07-05

Hej
På lördag (9/7) kl 9.00 så kör vi på med den absolut sista arbetsdagen. Då skall alla platser numreras samt den sista bryggdelen sättas på och förankras. Ni som har båtar som ligger i vägen måste flytta på dessa. När numreringen är gjord så kommer listan på era platser att sättas upp på båthuset samt läggas ut på hemsidan. Det är sedan upp till var och en att ordna med förtöjningar med hjälp av det material som finns.

MVH,
Kristian

2011-07-03

Hej
Igår var vi totalt 11st som kämpade på. Förankringar flyttades och bryggdelar lades ut. Nu är den nästan klar. Den sista delen är kvar att lägga ut. Dom hopkoppligar som vi tidigare hade mellan bryggdelarna hade under veckan delvis gått sönder så vi skall under veckan se om vi kan köpa in bryggångjärn istället.
Vi vet inte än om vi kör ett nytt pass i helgen eller ej. Tills dess att vi så ber vi er att INTE lägga några båtar på bryggan än. Vi återkommer under veckan med tilldelning av platser utifrån deltagande i arbetsdagarna.

Jag vill passa att varna för att bada från båtbryggan. Det finns gamla vassa pålar kvar från gamla bryggan som inte är bortrensade än.
Vid bastun finns även där en vass påle utanför badstegen (hur den kommit dit är en gåta eftersom vi inte har haft någon brygga där).

MVH,
Kristian

2011-06-27

Hej,
I lördags så dök 6st upp förutom styrelsen och jobbade. Vi flyttade bastuflotten till där den gamla flytbryggan låg. Den båt som någon låst fast i bastun fick följa med. Ytterligare en bryggdel kopplades på. Problemet var att få ordning på förtöjningarna (=tyngderna) då vi inte har riktigt koll på hur det ser ut på botten och vad som finns. På lördag så kör vi igen 9:00. Vi får se hur det går då och hur uppslutningen blir men det är risk att det blir sista tillfället innan semestern.

Mitt förslag då är att vi som har varit med och jobbat delar på dom platser som trots allt finns tillgängliga och använder dom krokiga rör som finns på plats. Det kan bli så att vi inte blir färdiga med alla platser för än nästa vår då vi eventuellt börjar sätta upp Y-bommar. Jag beklagar om det blir så här men engagemanget bland många av er medlemmar avspeglas i resultatet av arbetet...


MVH,
Kristian

2011-06-19

Hej
Igår så var vi enbart 5st tappra medlemmar förutom styrelsen som kämpade med bryggan. Vi rensade botten från gamla stolpar där flytbryggan skall ligga och flyttade den gamla flytbryggan till sin nya position. Förankringarna flyttades även dom med hjälp av en motorlyft monterad på en flytbrygga.
Nästa arbetsdag bli på söndag 26/6 kl 09.00.
Då skall vi fortsätta med att placera ut bryggelement och förankra dessa.

Efter det så blir det ett fåtal tillfällen ytterligare tills det att vi gör semesteruppehåll. Det är med andra ord stor risk att bryggan inte blir klar och årets båtsäsong uteblir vilket naturligtsvis är tråkigt. Är uppslutningen lika dålig kommande tillfällen så får vi fundera på om vi skall ha kvar föreningen i nuvarande form eftersom det är uppenbart att det inte finns något större intresse. Det hade räckt med en hälften så stor brygga om man ser till hur många som varit med och hjälpt till.

Har ni kommentarer på vår nuvarande situation och förlag på hur vi skall göra för att komma vidare så maila mig gärna på ordforande@batforeningen.se

MVH,
Kristian

2011-06-16

Hej,
På lördag 09:00 så kör vi ett pass igen.
Vi får sikta på att flytta gamla flytbryggan och få upp alla gamla förankringar samt alla kättingar som ligger på botten.
På söndag vilar vi (=inget arbete).

Vi fick en oväntad stor elräkning. Det ihop med att alla inte betalt in årets avgift än gör att vi stoppar alla inköp tills läget klarnar. Bryggorna har kostat pengar trots att vi gjort allt vi kan för att snåla. Årsmötet beslutade om en extra avgift i år på 400:- för hela brygbygget och dom är alltså slut. Vi återkommer i ärendet.

MVH,
Kristian

2011-06-11

Hej
Idag så dök bara 5st personer upp förutom styrelsen. Detta är för dåligt. Vi jobbade med att få upp dom gamla stolparna och fick bara upp 4st (drygt 20st kvar). Detta trots att vi hade en motorlyft monterad på en flotte. Vi har nu haft 17 (!!!) arbetstillfällen under våren och bara hälften av medlemmarna har dykt upp någon gång. Detta är inte bra!!!! Vi i styrelsen känner att det finns annat i livet än att lägga all ledig helgtid på bryggan. Vi kör på i några helger till så att bryggan kommer på plats. Tar det längre tid än så, stoppar vi med arbetet oavsett om vi är klara eller ej och tar semester. Jag rekommenderar att ni som vill ha båten i sjön kommer vid dessa tillfällen och fixar med er akterförtöjning (finns inga idag, alla stolpar är böjda och sitter på fel plats). Vi kommer inte att göra iordning alla medlemmars platser utan det är upp till var och en att ordna sin plats.

Med facit i hand hade det varit betydligt mer rättvist att köpa en färdig brygga, då hade alla fått betala lika mycket (c:a 5000:-/plats).
Nu har några få lagt ner enormt mycket timmar för att spara pengar åt föreningen medan ett stort antal medlemmar inte gjort något alls.

Imorgon söndag jobbar vi inte.

Nästa helg kör vi på lördag klockan 09:00 och ev. även söndag.

MVH,
Kristian

2011-06-10

Hej
Imorgon kör vi igång igen med arbetshelg. Vi har lite problem med att få tag på gasflaskor. Vi behöver värma upp stolparna för att kunna räta ut dom. Om du har tillgång till gas så ta gärna med. Vi har en medlem som är svetsare (som jobbar utomlands och inte har tillgång till gas) och han kan hantera utrustningen.
Vi ses,
Kristian

2011-06-06

Hej
I helgen så blev spången klar. Tack till alla er som kom på söndagens städdag och gjorde stranden sommarfin.
Vi har som mål att bli klara helgen innan midsommar (om 2 veckor) och planeringen ser ut som så här:

På lördag 11/6 klockan 9:00 kör vi igång. Bryggor skall flyttas och bryggförtöjningar justeras. Om någon har en motorlyft i garaget så ta med den. Alla gamla stolpar skall upp och rätas.

Lördag 18/6 så skall vi göra iordning alla förtöjningar, dvs dra ner stolpar och göra så att båtarna går att förtöja. Föreningen skall stå för det material som behövs men det är varje medlems ansvar att förtöjningen, och det omfattar även stolpar/bojar, finns på plats och är funktionsdugliga. Då detta är sista arbetshelgen så måste alla som vill ha i båten vara med och dra i sina stolpar. Om ni inte kan så går det givetsvis bra att gå ner själv när som helst under sommaren och ordna detta men vi rekomenderar starkt att ni kommer den här helgen för det kommer att vara så mycket lättare för er. Om ni av någon anledning inte är fysiskt kapabla att dra i er stolpe så hör av er innan så skall vi försöka att hjälpa er.

Efter detta så är det dags att lägga i båten:-))

Platser:
Vi håller på att föredela platserna och det är i första hand dom som varit med och arbetat som kommer att få platser på insidan.
En lista med nummer och namn kommer att vara klar och meddelas till alla medlemmar inom 1 vecka.

Vi får alla ha överseende med att det får bli lite provisoriskt med förtöjningar i år eftersom vi siktar på Y-bommar nästa säsong. Vi får i möjligaste mån försöka använda det material vi har.

MVH,
Kristian

2011-05-30

Hej
Bryggorna är i stort sett klara. Det är bara lite kompletteringar som skall göras innan dom är redo att dras ut till sina platser.
På lördag 9.00 är det dags för arbetsdag igen.
En medlem som är snickare skall bygga landgången och behöver assistans med den och stenkistorna som skall riktas och fyllas.
Sedan finns det mycket annat att pilla med.

På söndag så är det vår städdag då stranden och allt runom skall bli fint. Även ni som använder stranden till att bada och inte är medlemmar är välkomna. Vi börjar 10.00. Ni som är medelemmar vet att det utgår städavgift om ni inte skriver upp er så glöm inte detta. Om ni inte kan komma så hör av er. Ni kan få någon uppgift ni kan göra någon annan dag istället.

Varmt välkomna.

MVH,
Kristian

2011-05-28

Hej
Idag så kom vi lite framåt: alla bryggstommar är klara och vända rätt. Lite trall kvar på en brygga att skruva. Beslagen i hörnena är nästan klara. Motorsågen gick varm i buskagen. Kvar är att göra är spången som skall gå över stenkistorna. Sedan så har vi "bara" att få upp dom böjda stålstolparna, rensa bort den gamla bryggan, fixa förankringarna, fixa förtöjningar...
Imorgon så kör vi lite innan lunch, sedan får vi fira mors dag.

MVH,
Kristian

2011-05-24

Hej
Idag så beställde jag det material som saknas till flytbryggorna och spången för leverans innan helgen. För att inte missa den här helgen så var vi tvungna att beställa utan att ha täckning för det på kontot. Så alla medlemmar, var snälla och betala in årets avgift annars så får jag betala ur egen ficka...
Detta innebär att vi kör på i helgen som vanligt.

MVH,
Kristian

2011-05-24

Hej
Information om Y-bommar inlagd under "viktig information från styrelsen" (rutan till höger).

MVH,
Kristian

2011-05-21

Hej,
Idag så fick 3 bryggor ett däck att gå på.
Dom är rättvända och kompletta sånär som på hörnbeslagen.
Bra jobbat!!
Nu är materialet slut så vi ställer in arbetsdagen imorgon söndag (22/5).
Vi gör kompletterande beställningar av material nästa vecka så fort vi ser att det finns täckning på kontot.

MVH,
Kristian

2011-05-20

Hej
Här kommer lite information om läget:

Bryggbygge:
Idag har tunnorna leverats och ligger på ängen.
I helgen (lördag 21/5 och söndag 22/5) är det tänkt att dom skall på plats i bryggdelarna och att vi skall börja spika däckstrall. Virket räcker till drygt 3 delar. Vi kommer att köpa in mer material så snart medlemsavgifterna börjar komma in på kontot. Det är bara att komma, vi öppnar vid 9-tiden.

Medlemsregister:
Det pågår en rundringning bland medlemmarna för att ta reda på vilka som inte längre är med och vilka som tänkt lägga i båten. Utifrån detta resultatet så kommer vi eventuellt att ta in nya medlemmar förutsatt att det finns plats på bryggan.

Y-bommar:
Vi håller på att undersöka alternativ. När det är klart kommer vi att presentera det för er medlemmar ihop med tankar på hur vi skall få ihop pengarna. Eventuellt så kallar vi till ett extra medlemsmöte för att ta beslut.

Medlemsavgifter:
Inbetalningslapparna är på väg ut. Betala in så snabbt ni kan. Vi beställer inget nytt material för än vi har täckning för det på kontot.

Hemsidan:
Vi tittar på möjligheten att kunna ha en aktiv dialog med alla medlemmar via hemsidan med hjälp av ett forum. Innan detta är på plats så går det bra att maila till oss om ni har några funderingar/kommentarer.

MVH,
Kristian Östergren

2011-04-01

Den fasta bryggan har blivit förstörd av isen denna vinter. Vi har nu rivit det mesta av den och det är därför mycket svårt att ta sig ut till bastun. Vi hoppas att vi tillsammans ska kunna lösa detta så snart isen försvunnit.

2010-10-31

Hej
Söndagen den 7 november är det dags att lägga flytbryggan till vintervila.
Vi samlas kl. 09.00 och håller på några timmar framåt. Ju fler vi blir desto snabbare går det.
Dessutom byta olja på kompressorn som håller den fasta bryggan isfri under vintern, samt rätta till den luftslang som ligger runt bryggan.
Vår bastuflotte behöver också förankras bättre inför kommande stormar så det finns lite att göra.

Det hade varit trevligt att få se lite nya ansikten denna dag!

Varmt välkomna söndagen den 7/11 kl. 09.00!!

Hälsar.//Anders Cronander

2010-08-29

Hej vänner.

Söndagen den 12/9 kl.10 träffas vi för att förankra flotten längst ut på den fasta bryggan.

Vi skall samtidigt också rätta till slangen från kompressorn så att vi får isfritt hela bryggans längd till vintern.

Hoppas nu att ni får plats med detta i era kalendrar.

Bästa hälsningar
//Anders Cronander

2010-05-17

Fisketävlingen den 16/5

Det blev dött lopp på seniorsidan med två abborrar på 400 gram.
På juniorsidan segrade Hampus Andersson Mannestedt med en abborre på 450 gram.

Det blir troligen en ny tävling i Juni

2010-05-04

Nu på Söndag den 9/5 kl. 10.00 samlas vi för att gemensamt lägga flytbryggan på plats, samt städa stranden.
Om vi alla hjälper till så går det snabbt och smidigt.

Om du känner att det var längesedan du var med och hjälpte till så är du hjärtligt välkommen för en ”Come-Back”

Om du känner att du inte är medlem i den här föreningen längre så meddela oss via: ”kontakta oss” och fyll i fälten så vår medlemsansvarige får informationen.

Vi ses på Söndag!
//Styrelsen gm. Anders Cronander (Ordf.)

2010-04-14

Vänner i föreningen!

Nu är det dags för årsmöte.

Mötet äger rum den 27/4 kl. 19.00. Som vanligt håller vi mötet vid båthuset.

Styrelsen kommer också att informera om den nyinköpta bastuflotten!
Agenda kommer under vecka 16.

Bästa hälsningar.

Anders Cronander.
Ordf.

 

Viktig information frånStyrelsen

2018-03-13

Kallelse till årsmöte i Ingareds båtförening.

Datum: Onsdagen den 11 april 2018
Tid: 19.00
Plats: Båthuset
Kallade: Samtliga medlemmar i Ingareds båtförening

Förslag till dagordning kommer att mailas ut när mötet närmar sig.


2017-05-03

Hej,

Här kommer inbjudan till vårens städ-/arbetsdagar samt info från årsmötet.

Städdagarna blir den 13 och 20 maj, så markera dessa datum i almanackan.
Fokus kommer såklart att ligga på att reparera bryggan efter vinter, fästen har slitits sönder mellan några sektioner och ett antal vikter har flyttats. Förutom att få bryggan i brukbart skick finns mycket att röja upp runt båthuset, på stranden och bastun skulle bli riktigt glad av en utvändig inoljning.
...

På årsmötet den 19 april deltog 9 medlemmar, Staffan Carlsson valdes till ny ordförande, Andreas O Rådberg avgår som ordförande. Henrik Lidén valdes till vice ordförande, Mathias Fredrixon är fortsatt kassör, Hans Kaersgård valdes till revisor och Gabriel Kaszonyi till revisorssuppleant båda på ett år, Merja Pellikka Erlandsson är fortsatt bastuansvarig. Till valberedning valdes Jonny Jonsson på 2 år, Niklas Larsson har ett år kvar.

Gällande bryggan informerade Andreas om nuvarande status, en del reparationer krävs men inte lika omfattande som föregående år.
Ny konstruktion av brygga diskuterades då den befintliga kräver för mycket underhåll o reparationer. Två förslag diskuterades, ett med stenkistor som även presenterades med ritningar och kostnadsförslag på föregående årsmöte 2016 och ett annat med en pålad konstruktion.

Till sensommaren kommer kallas till ett ”bryggmöte” för att diskutera ny brygga, utförande, placering och finansieringsalternativ mm.

En fisketävling kommer att anordnas någon gång under sommaren, mer info kommer.

Städdagar:
- 13 maj start kl. 09.00
- 20 maj start kl. 09.00

Vi fokuserar på att reparera bryggan, men även röja upp runt båthuset, stranden och se över bastun mm i mån av tid och uppslutning, om vi får schysst väder kör vi grillning.

/Staffan och styrelsen


2017-03-29
Kallelse till årsmöte 19 april 2017 Ingareds båtförening
för verksamhetsåret 2016

Datum: Onsdagen den 19 April 2017
Tid: 19:00
Plats: Båthuset
Kallade:Samtliga medlemmar i Ingareds båtförening

Förslag till dagordning

§1Mötets öppnande
§2Godkännande av mötets utlysande
§3Val av ordförande för mötet
§4Godkännande av dagordningen
§5Val av sekreterare för mötet
§6Val av justeringsmän/ rösträknare
§7Styrelsens verksamhetsberättelse
§8Revisionsberättelse
§9Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen
§10Information om bryggans status.
§11Fastställande av årsavgift för 2017 samt städdagar
samt fastställande av insats för nya medlemmar.
§12Val av revisor och revisorsuppleant på 1 år
§13Val av två personer till valberedningen på 1 respektive 2 år.
§14Val av ordförande på två år. Sittande avgår
§15Val av suppleant (Bastuansvarig) på 1 år
§17Fisketävling
§18Övriga frågor
§19Mötets avslutande


2016-05-04
Rapport från årsmötet samt info om arbetsdagar

Markera 22 och 28 maj i era kalendrar. Då kommer vi att arbeta med bryggorna, för att göra i ordning för säsongen. Alla medlemmar som kan då bör dyka upp så vi får ordning på bryggan. Hinner vi inte med då så kallar vi till fler dagar.

På årsmötet, där 10 medlemmar slöt upp, valdes en ny ordförande, Andreas O Rådberg. Välkommen i styrelsen. Mathias avgår som ordförande, men tar över som kassör. Kvar som platsansvarig är Robert, och Patrik sitter kvar som sekreterare. Ny som bastuansvarig är Merja Pellika, hon kommer att se till att basun är i ordning och ha hand om bastumedlemmarna.

På årsmötet hade vi även att ta ställning till två olika förslag om vad vi gör med vår trasiga brygga, dels en ny fast brygga med stenkistor samt ett förslag om att laga upp nuvarande brygga med en del modifieringar. Årsmötet röstade för att laga upp nuvarande flytbrygga. Så, som nämnt ovan har vi arbetsdagar med bryggarbeten den 22 och 28 maj, då vi koncentrerar oss på att få i ordning bryggan.
Av våra 47 platser är just nu åtta lediga, så känner ni någon som är intresserad av en båtplats, tveka inte att tipsa om oss.

/Mathias och styrelsen.


2016-04-04
Kallelse

till årsmöte i Ingareds båtförening
onsdagen 20 april 2016 kl 19:00 i båthuset vid bryggan.

Jag kommer att skicka ut dagordning när årsmötet närmar sig.
En av punkterna är att ta beslut om hur vi bygger upp bryggan igen.
Vi har fått in ett förslag från en medlem på ny brygga, dessutom har styrelsen ett förslag som delvis är likadant som ovan nämnda förslag, fast brygga med stenkistor. Dessa förslag mailar vi ut tillsammans med dagordningen.

Välkomna,
önskar Mathias och styrelsen.


2016-01-06
God fortsättning på er i Ingareds Båtförening.
Som alla förmodligen sett så har senhöstens stormar slagit isär bryggan på flera ställen. Det är ingen mening med att laga upp det nu, så den får ligga tillsvidare som den är.
Men jag skulle vilja att alla ni medlemmar funderar på hur vi skulle kunna ändra på bryggan så att vi får en hållbar lösning som inte innebär att vi måste laga bryggan så fort det blåser kuling. En variant skulle kunna vara att vi slår ner pålar och gör en fast brygga. Kanske det går att lägga bryggan i vinkel?

Så skicka in skriftliga förslag (mail eller i brevlådan) till ordförande Mathias, så snart det går, gärna med nån skiss.

Mvh,
/Mathias

2015-04-12:
Söndagen 19 april kl 16:00 har vi årsmöte i Båtföreningen nere vid båthuset. Vi kommer bl.a. att diskutera en fast brygga. Kom och var med och påverka.
Mvh,
/Mathias, ordförande

2015-01-11:

Hej på er,
stormen har flyttat lite på spången ut till bryggan samt bryggan har
fått sig en liten knäck. Bastun har slitit sig, men vi har surrat den
tillfälligt i bryggan.
Söndag nästa helg, den 18 jan samlas vi medlemmar i båtföreningen ner
vid båthuset kl 11 för att säkra upp bastuflotten och bryggan. Just nu
går det inte att använda bastun.

Mvh,
Mathias Fredrixon, ordförande Ingareds båtförening


2014-03-27:
Glöm inte:
ÅRSMÖTE I INGAREDS BÅTFÖRENING
ONSDAGEN 9 APRIL KL 19:00
PLATS: BÅTHUSET VID BRYGGORNA

Vi har även planerat in vårens städdagar till 11 och 18 maj.
Se till att pricka in dessa i kalendern

Välkomna,
Mathias Fredrixon
och styrelsen.

2013-04-24:
Information från årsmötet som hölls den 17 april.
Styrelsen för 2013:
Ordförande, Mathias Fredrixon
Kassör, Magnus Liberger
Sekreterare, Patrik Merler
Platsansvarig, Robert Ekedal
Bastuansvarig, Juha Paaso

Det beslutades bl.a. att vi under 2013 kommer att ha 4 st städdagar, två på våren och två på hösten. De två på våren är sön 5 maj och sön 12 maj. Medlemmar bör komma på ett vår- och ett hösttillfälle, annars utgår en städavgift på 600 kr per vår/höst. På städdagarna gör vi fint nere vid bryggan och stranden samt ser till att bryggan och bastun är i gott skick inför säsongen. Föreningen har inte speciellt mkt pengar i kassan, så det är viktigt att vi sköter om vår anläggning på ett bra sätt så att den håller för väder och vind. Så kom gärna och hjälp till på städdagarna.

Har ni förslag på förbättringar på/runt bryggan eller vill hjälpa till med driften på något sätt, hör gärna av er till någon av oss i styrelsen.

/Mathias, ordförande.

2013-04-01:
Kallelse till årsmötet onsdagen 17 april.
Observera att vi har flyttat fram årsmötet en vecka.
Onsdagen 17 april kl 19:00 vid båthuset kör vi årsmötet. På grund av att flera i styrelsen är tvugna att åka bort på jobb det tidigare meddelade datumet så flyttar vi årsmötet en vecka framåt till den 17 april.
Välkomna,
/Mathias

130208:
Hej alla medlemmar.
Nytt år har inträtt och isen ligger fint. I slutet på januari hade vi ett styrelsemöte i föreningen och beslutade att medlemsavgiften för 2013 blir 500kr och skall vara betald den sista februari. Årsmötet kommer att hållas onsdagen den 10 april. Kallelse kommer senare. Om vi av nån anledning för stora kostnader kan vi eventuellt ta nytt beslut om extra inbetalning för 2013 på årsmötet. På årsmötet kommer vi även att besluta vad årsavgiften för 2014 kommer att vara.

För de medlemmar som inte har bra akterstolpar kommer vi att kalla till en arbetsdag då vi använder isen till att stå på för att få i akterstolpar till er. Isborr och stolpar kommer att finnas. Vi har inte hunnit köpa in stolpar än, men vi kallar till detta via hemsidan.
/Mathias

120914:
Hej alla medlemmar.
Nu kommer hösten med vindar och regn. Tänk på att titta till era båtar så att allt är ok med båt och brygga.

Just nu ligger det en båt på lösen på utsidan vid plats 26-28 och slår med bredsidan mot bryggan. Båten går sönder, bryggan går sönder och tillslut kan andra båtar skadas.

Snälla, ta hand om era båtar!!

120606:

På senaste styrelsemötet beslutades bl.a. att verkställa tidigare års årsmötesbeslut om att medlemmar i Ingareds byalag
http://www.ingaredsbyalag.se/
skall kunna bli stödmedlemmar i Ingareds båtförening för att använda bastuflotten. 600 kr per år kostar det, då får man använda bastun, fast man får ingen båtplats.
Hör av er till bastuansvarig eller någon i styrelsen för att bli medlemmar.

/Ordförande

120420:

Information om inbetalningen av årets medlemsavgift!

Alla medlemmar som har fungerande e-mail har fått information om att betala in medlemsavgiften på 500 kr omgående. Det kommer alltså inget inbetalningskort på posten som det gjort tidigare.

Fyra medlemmar kan vi inte skicka mail till, övriga med fungerande mail får inget inbetalningskort.

/Ordföranden
---------------------

120418:

Hej alla medlemmar.

Här följer en rapport från årsmötet, där ca 20 st kom, samt info om medlemsavgiften och de planerade arbetsdagarna med bryggan.

Årsmötet beslutade enligt styrelsens förslag om att höja medlemsavgiften för 2012 (årets avgift) till 500 kr.

Dessa 500 kr skall omgående betalas in på föreningens Plusgirokonto : 55 08 95-7
OBS OBS! Ange namn och erat båtplatsnummer i meddelandefältet.

Det är viktigt att ni betalar så fort ni kan så att vi alla medlemmar kan jobba på med bryggan på arbetsdagarna!!
Att få klart bryggan så fort det går har högsta prioritet nu.


Årsmötet godkände även styrelsens förslag till arbetsdagar, samt förutsättningarna kring dessa.

Det innebär att vi har följande arbetsdagar och tider:

21 april lör 09:00 - 14:00 4 platser kvar
22 april sön 09:00 - 14:00 4 platser kvar

28 april lör 09:00 - 14:00 7 platser kvar
29 april sön 09:00 - 14:00 8 platser kvar

5 maj lör 09:00 - 14:00 9 platser kvar
6 maj sön 09:00 - 14:00 12 platser kvar


Alla medlemmar måste vara med på två av dessa dagar.

De som inte skriver upp sig kommer styrelsen att skriva upp på lediga platser, så skynda er att anmäl er.

Kan man inte på något av tillfällena man satt upp sig på eller blivit uppsatt på, så går det bra att byta med någon, eller i sista hand att höra av sig till styrelsen för att få andra uppgifter.

OM medlemmen inte kommer så skall en avgift utgå på 1000 kr per uteblivet tillfälle.

Avgiften faktureras så fort arbetsdagarna är färdiga så att pengarna kan användas till att eventuellt leja in hantverkare att avsluta det som inte blir klart.


Tänk på att ni själva får bevaka vilka dagar ni skall komma på.
Det går bra att maila till ordföranden för att sätta upp sig på listan.

OBS! Ange Namn och båtplatsnummer i mailet.

Listan kommer även att finnas på plats nere på arbetsdagarna.

Inför arbetsdagarna med bryggan:

Ta med egna verktyg, så som såg, hammare, skruvdragare, skiftnyckel, fasta nycklar, bits, plus sånt ni kan tycka vara bra. Ta med fika!! Vi jobbar på tills kl 14:00.


Den nya styrelsen ser ut så här:


Ordförande, Mathias Fredrixon
Kassör, Magnus Liberger
Sekreterare, Patrik Merler
Platsansvarig, Robert Ekdal
Bastuansvarig, Juha Paaso

Till sist hoppas jag att vi får ett bra år då vi kan använda våra båtar och få igång fisket och badandet.

Hälsningar

ordförande Mathias och den nya styrelsen.
------------------------------------------

120329:

Kallelse till årsmöte Ingareds båtförening

Datum: Tisdagen den 17 April
Tid: 19:00-20:00
Plats: Båthuset
Kallade: Samtliga medlemmar i Ingareds båtförening

Dagordning

§1 Mötets öppnande

§2 Godkännande av mötets utlysande

§3 Val av ordförande för mötet

§4 Godkännande av dagordningen

§5 Val av sekreterare för mötet

§6 Val av justeringsmän/ rösträknare

§7 Styrelsens verksamhetsberättelse

§8 Godkännande av revisionsberättelsen

§9 Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen

§10 Beslut om höjning av årsavgift.

§11 Redovisning av förslag på arbetsdagar samt beslut om detsamma.

§10 Val av revisor och revisorsuppleant på 1 år

§11 Val av ordförande på 2 år

§12 Val av sekreterare på 2 år

§13 Val av valberedning (2 personer) på 2år

§14 Information om bryggreparation

§16 Fisketävling

§17 Övriga frågor

§21 Mötets avslutande




Förslag och kommentarer från styrelsen:
Vi har haft ett tufft år med bygge av flytbrygga. Det blev många arbetsdagar där runt hälften av medlemmarna inte kom en enda gång. Nu är bryggan återigen i behov av arbete efter vinterns stormar. För att stimulera alla att hjälpa till så föreslår vi följande: Vi sätter upp 6 arbetsdagar (5timmar/arbetsdag) fördelade på 3 helger då vi jobbar 9:00 till 14:00 på lördag och söndag. Alla medlemmar måste skriva upp sig på 2 av dessa dagar (listor kommer att finnas på årsmötet). Dom som inte skriver upp sig kommer styrelsen att skriva upp på dom lediga platser som är kvar. Om medlemmen inte kommer så skall en avgift utgå på 1000:- per uteblivet tillfälle. Avgiften faktureras så fort arbetsdagarna är färdiga så att pengarna kan användas till att eventuellt leja in hantverkare att avsluta det som inte blir klart. Är det någon som inte kan så är det fritt att själv byta med någon annan eller höra av sig till styrelsen för att få andra uppgifter.

Syftet med detta är att ALLA måste delta!
Detta är en förutsättning för att styrelsen skall fortsätta.

Föreslagna arbetshelger är 21-22 april, 28-29 april, 5-6 maj


Då vi har haft tunga investeringar och dessutom kommer att ha en hel del utgifter även framöver föreslår vi en höjning av årsavgiften till 500:-. Om några år när ekonomin är i balans kan en sänkning diskuteras. Vi ber också medlemmarna att betala in avgiften så fort det går så att pengarna är tillgängliga till arbetsdagarna.

Vi föreslår att Y-bommar får vänta något år tills det att vi ser att bryggan håller.


Övrigt:

Endast er som mottagit kallelsen via brev:
Vi har problem att nå alla medlemmar elektronisk. Om ni inte har mottagit mail angående detta är det risk att vi har fel mailadress eller ingen adress alls. Om det är så att ni bara kan nås via SMS, telefon eller brev behöver vi få reda på detta.
Skicka mail till ordforande@batforeningen.se med ert namn, båtplatsnummer, adress, hemtelefon, mobiltelefon och om ni läser mail frekvent.
Om ni inte har mail, ring 0322-55008 (till Kristian Östergren, ordförande).


För löpande information:
-Gå in på vår hemsida www.batforeningen.se.

Vi finns nu även på Facebook. Sök på ”Ingareds båtförening”.
Ansök där om medlemskap då det är en sluten grupp enbart för medlemmar.


Väl mött,

Styrelsen

************************************************************
Ordförande: Kristian Östergren - ordforande@batforeningen.se
Sekreterare: Tomas Ström - sekreterare@batforeningen.se
Kassör: Per Bredegård - kassoren@batforeningen.se
Ledamot: Robert Ekdahl - platsansvarig@batforeningen.se
Bastuansvarig: Juha Paaso - bastuansvarig@batforeningen.se

OBS!
Alla båtar som ligger vid brygga MÅSTE ha ryckdämpare!
Vi vill ju inte att båtar ska ligga och rycka sönder bryggan nu när vi äntligen har en på plats. Båtar som inte är försedda med ryckdämpare kan bli betalningsansvariga för skador som uppstår på brygga eller andra båtar. Om du inte vet hur du ska förtöja fråga din granne eller någon i styrelsen. Klicka på länken nedan för tips.
Atlantica säkerhetsanvisning.pdf